4 Seasons in de Maasduinen

30 juli 2013

Allerheiligen watervallen en klosterruine

Filed under: happy family,in de natuur,vakantie — Familie Stammen @ 20:30

Gisteren regende het na een heel warm weekend. We besloten de kinderen kennis te laten maken met rodelen. Op 10 km afstand van de Horberlehof is een rodelbaan in het dorpje Gutach. Wat is het spannend, eerst worden we in het rodelkarretje stijl omhoog getrokken, daarna begint het vertier, we suizen naar beneden en af en toe staan er langs de kant verkeersborden met “bremsen”, remmen en weer gas geven, Trisha gaat er spontaan bij jodelen! Sem en Trisha kunnen er geen genoeg van krijgen! Hier komen we deze week zeker nog eens terug!
Vandaag beleven we adembenemende uurtjes bij de Allerheiligen Watervallen en de klooster-ruïne in Oppenau. Duizenden pelgrims en kloosterleerlingen stroomden eens in het vroeg-gotische klooster Allerheiligen (gebouwd 1191-1196), waar de kerkdiensten bijzonder feestelijk waren en de opleiding zeer streng en grondig. Dan als blikseminslag het einde: ontkerkelijking en vernietiging. Sindsdien heerst er stilte. De geest van dit stadje is levendig gebleven en wacht hier midden in de prachtige natuur erop door ons ontdekt te worden. De Lierbeek heeft zuidelijk van het vroegere klooster Allerheiligen in meerbeekgraniet door erosie een diepe en nauwe kloof laten ontstaan. Door de steile stenen kloof valt de Lierbeek over een lengte van 300 meter in zeven etappes circa 100 meter in de diepte. Deze wild romantische watervallen behoren tot de hoogste natuurlijke watervallen van Duitsland.
We zijn allemaal diep onder de indruk van de prachtige wandeling door de kloof (1,5 km) waarna we arriveren bij de klooster-ruïne. Ook daar aangekomen kijken we allemaal onze ogen uit. We besluiten in de Vesperstube te lunchen, waarna we rustig terug wandelen langs de prachtige watervallen. Een topbelevenis!
allerheiligen-watervallen
mycollage-2

28 juli 2013

Mummelsee

Filed under: happy family,in de natuur,vakantie — Familie Stammen @ 20:30

Gisteren namen we afscheid op de Binsenhof. We hebben er prachtige 14 dagen beleefd. Samen met mevrouw Wursthorn, buurvrouw Regina en haar zoontje Max hebben we mooie gesprekken gehad. De omgeving is er prachtig en we hadden nog vele dingen kunnen doen. We weten zeker dat we nog eens terug zullen komen. We reden vanuit Langenordnach naar Wolfach, daar zijn we vorig jaar op vakantie geweest, we logeren daar nog een weekje op boerderij Horberlehof. De kinderen verheugen zich er op om daar alles terug te zien. Het is een afstand van 66 km en tussendoor zijn we gestopt in het bekende toeristische dorpje Triberg. Bij de speeltuin langs de grote waterval hebben Sem en Trisha leuk gespeeld. Rond half twee arriveerden we bij de Horberlehof, Frau Fahrner heet ons welkom en vind het leuk ons weer terug te zien. We logeren dit keer in de “Mauseburg” ofwel in het muizenkasteel. Het is een woning met uitzicht op de hoge dennenbomen van het Schwarzwald en vanuit de woon/slaapkamer kunnen we buiten zitten, er hangt zelfs een gezellige hangmat, dat vinden Sem en Trisha wel heel erg cool.
horberlehof

Vandaag gingen we op verzoek van Trisha naar de Mummelsee. Ze herinnert zich dit meertje nog heel goed van vorig jaar. We rijden over de Schwarzwaldstrasse er naar toe. Hier kun je prachtige panorama’s bewonderen vanuit je autoraam. De Mummelsee is idyllisch gelegen aan de voet van de Hornisgrinde (1163 meter), de hoogste top van het noordelijke Zwarte Woud. Het meer is ontstaan als gletsjermeer na het smelten van het ijs van de Hornisgrinde ongeveer 10.000 jaar geleden. We wandelen met z’n allen langs de see en Floris is niet meer te houden want die wil heel graag zwemmen. De kinderen vermaken zich samen met hem op een strandje.
mummelsee

26 juli 2013

Heimatmuseum Huesli met belevenispad

Filed under: happy family,in de natuur,vakantie — Familie Stammen @ 20:30

Vanochtend reden we naar Grafenhausen-Rothaus. Het Heimatmuseum Huesli laat je zien hoe de bevolking van het Zwarte Woud woonde en leefde. Het is een weerspiegeling van de cultuur van de boer in het dagelijks leven en vrije tijd en geeft een idee over hoe deze werd besteed in de lange, besneeuwde winters, op de vaak eenzame boerderijen. Huesli werd wereldbekend door de tv-serie Die Schwarzwaldklinik, als de residentie van professor Brinkmann. Aan het Huesli ligt ook een belevenispad, dat was voor de kinderen erg leuk. Een groot gedeelte van het pad zat vol met kleine kikkertjes. Ze hebben beide de kikkertjes eerst voorzichtig aangeraakt maar als snel zaten ze op hun hand. Voor Sem een heel bijzondere beleving, hij wilde heel graag een kikker voelen, hij vond het alleen frustrerend dat ze weer zo snel weg sprongen, zo kon hij ze maar eventjes voelen en van dichtbij zien.
huesli

25 juli 2013

Drie kloven avonturen wandeling

Filed under: happy family,in de natuur,vakantie — Familie Stammen @ 20:30

We rijden vanochtend naar de wandelparkeerplaats in Bachheim (op 25 km afstand van de boerderij). Deze parkeerplaats is het startpunt voor de drie kloven wandeling. Een wandeling door de Wutach- Gauchach- en Engeschlucht. Het duitse woord schlucht staat voor kloof. We wandelen door het bos met hoge dennenbomen naar beneden in de Wutachschlucht. Van daaruit wandelen we stroomafwaarts tot we de monding van de Gauchach bereiken. Onderweg lopen we vlak langs het kabbelende water, de kinderen stoppen regelmatig bij een plekje waar ze bij het water kunnen spelen en Floris kan zwemmen. Bij de overdekte houten brug steken we over. Het is een wild romantische tocht, met steeds weer adembenemende indrukken van hoge bomen, kabbelend water, steile rotswanden. De kinderen roepen een paar keer “pap, mam, dit hadden we echt niet willen missen”! Het is namelijk de langste schluchtenwandeling die we tot nu toe met ze maken, we zouden ook op elk moment om kunnen keren, maar nee ze willen perse de hele rondwandeling maken. Als we bij de auto aankomen hebben ze 11 km gewandeld en rennen ze nog meteen het speeltuintje in dat bij de wandelparkeerplaats ligt. Wat een prachtige wandeling, hier komen we heel zeker weer eens terug.

24 juli 2013

Een verkoeling

Filed under: happy family,vakantie — Familie Stammen @ 20:30

De ochtend begint met onweer en regen, de afgelopen dagen was het erg warm. Het koelt hierdoor voor een paar uurtjes een beetje af, dat is echt even lekker. Tijdens de regen spelen we gezellig de nieuwe gezelschapsspelletjes op de boerderij. ’s Middags klaart het weer op en wandelen we een klein stukje rondom de boerderij daarbij zien we heel veel roofvogels op de velden en bij de bosrand, het blijft heel indrukwekkend. De boerin vertelt ons dat er twee kalfjes zijn geboren en we mogen gaan kijken. Zo lief, Trisha aait de kalfjes en ze is helemaal enthousiast als ze van het kalfje een likje krijgt.
mycollage-18

23 juli 2013

Freiburg

Filed under: happy family,vakantie — Familie Stammen @ 20:30

Frans gaat graag een keertje naar een stad, zo besloten we vanochtend naar Freiburg te rijden, vanuit de boerderij 30 km. We parkeren de auto in de Altstadt. Van daaruit lopen we naar de beroemde Münster Kathedraal. Sinds 1827 in gebruik als kathedraal van het toen opgerichte aartsbisdom Freiburg. De 116 meter hoge toren geldt als een meesterwerk van gotische bouwkunst. Na een brand in 1185 begon de herbouw van het munster. Het koor en dwarsschip werden in romaanse stijl voltooid. Het schip werd van ca. 1230 tot ca. 1300 in gotische stijl gebouwd, geïnspireerd op de kathedraal van Straatsburg. Ondertussen werd van ca. 1270 tot ca. 1340 de beroemde toren gebouwd. Ten slotte werd het romaanse koor vanaf 1354 door een laat-gotisch koor vervangen. De bouw daarvan sleepte zich tot 1536 voort. Met Floris in de buggy lopen we de kerk binnen. Het maakt op allen veel indruk. De kathedraal is heel hoog, met overal prachtige glas in lood ramen. We lopen rustig samen een rondje door de kathedraal. Voor de kerk staan marktkraampjes met fruit, worstjes, vlees, bloemen. Van daaruit wandelen we naar het grote warenhuis Karstadt. We gaan naar de speelgoedafdeling, want dat weten Sem en Trisha heel goed, in de vakantie mogen ze altijd iets uitkiezen. We vinden twee leuke spelletjes en nog wat kleine hebbedingetjes. Voor de kinderen en het hondje is een halve dag stad voldoende, we rijden terug naar de boerderij en ’s middags spelen we bij de grote speeltuin die op 5 minuten rijafstand van de boerderij.
freiburg

22 juli 2013

Zwemmen

Filed under: happy family,in de natuur,vakantie — Familie Stammen @ 20:30

Het is hier heerlijk warm en zo besloten we vandaag terug te gaan naar het prachtige meertje Windgefaellweiher. De kinderen genieten van het zwemmen en het spelen met hun krokodil en dolfijn. Floris is volgens ons geen hond maar een zeehond, hij is zo dol op zwemmen, ontzettend leuk om te zien.
verkleind1

21 juli 2013

Happy Birthday

Filed under: happy family,in de natuur,vakantie,verjaardag — Familie Stammen @ 20:30

Vanochtend werd ik wakker door zingende kinderstemmetjes die zongen “lang zal ze leven”! Sem heeft een boekje voor mama gemaakt, met daarin een zelfgeschreven gedicht, een puzzel en raadsels voor mama. Trisha heeft een heel mooie pop geknutseld met zo lief erop geschreven ik hou van mama, heel ontroerend. Op mijn verjaardag heb ik altijd een cadeautje voor de kinderen, dat vinden ze zo leuk elk jaar en we bezoeken een pretparkje. Dit jaar zaten we heel dicht in de buurt van het Schwarzwaldpark. Dit is een park met speeltoestellen en dieren. De afwisseling vonden we allemaal heel leuk. Hilarisch waren de apen, twee daarvan blijken altijd buiten de kooi te wonen. We hadden het erover waar de uitdrukking “brutale aap” vandaan is gekomen. Dit konden de kinderen nu in het echt bewonderen. Een van de apen bekeek het netje met broodjes dat aan de hondenbuggy hing. Sem en Trisha stonden heel dicht bij hem en hadden een onderonsje met hem. Bij de kassa kregen we een briefje met tijden en wat er dan te beleven was. Zo gingen we naar de voedering van de wildzwijnen, er traden drie clowns op, er was een mooie roofvogelshow, de kinderen mochten aapjes voeren en je kon geschminkt worden. Het was een zonnige feestelijke dag met heel veel bijzondere indrukken.
mycollage-15

20 juli 2013

Windgfaellweiher

Filed under: happy family,in de natuur,vakantie — Familie Stammen @ 20:30

Vandaag zijn we bij een prachtig romantisch meertje genaamd Windgfaellweiher geweest. Het ligt op korte rij afstand van de boerderij. De kinderen hadden enorme zin om hun opblaasdieren uit te proberen. Sem had van de leidsters van de woensdagmiddag groep van Visio als vakantiecadeau een krokodil gekregen en Trisha had van ons een dolfijn gekregen. Ze vonden het heerlijk om erop te dobberen, ermee te spelen en wie het ook zo geweldig vond dat was onze Floris, hij heeft zo heerlijk gezwommen en met de kinderen meegespeeld, waanzinnig leuk om te zien. Frans en ik genoten van het uitzicht, de natuur, de spelende kinderen en ons zwemmende hondje.
windgfaellweiher

19 juli 2013

Feldberg

Filed under: happy family,in de natuur,vakantie — Familie Stammen @ 20:30

Vanochtend zijn we naar het plaatsje Feldberg gereden. Dit kuuroord heeft de hoogste top van het Zwarte Woud: de 1493 meter hoge Feldberg. We genoten van de prachtige panorama’s nadat we met de kinderen met de bergbahn omhoog waren gegaan. Bij helder weer heb je zelfs uitzicht op de Vogezen in Frankrijk en de Zwitserse Alpen naar het zuiden. Aangezien wij vroeg in de ochtend er waren konden we door de ochtenddauw niet zo heel ver kijken maar het uitzicht was evengoed indrukwekkend en prachtig. Met de bergbahn ging het daarna weer naar beneden, de kinderen vonden het een super leuke belevenis.
feldberg
In dit plaatsje is ook een natuurbelevenispad, daar wilden Sem en Trisha heel graag naar toe. We kwamen terecht in een heel mooi bos, met leuke kabouters. Er stonden bordjes dat de kabouters niet gevoerd mogen worden en dan zie je Trisha toch even twijfelen, sprookje of toch niet….? We genoten van het prachtige bos vol hoge bomen, varens, bloemen en leuke belevenissen voor de kinderen met als thema de Auerhoen.