4 Seasons in de Maasduinen

22 augustus 2022

Europa-Park

Filed under: happy family,vakantie — Familie Stammen @ 21:30

Vandaag is de dag waar we met zijn allen erg naar uit hebben gekeken: een bezoek aan het Europa-Park. Een aantal jaren geleden zijn we hier voor het eerst geweest tijdens een vakantie in het Schwarzwald aan de Titisee. We hebben er toen zo van genoten dat we ons voornamen hier zeker nogmaals een bezoek aan te brengen, vandaag is het dan zover. Europa-park ligt in het plaatsje Rust. Het is Duitslands grootste attractiepark en tevens het op één na best bezochte park van Europa. Het park telt maar liefst meer dan 100(!) attracties en shows! Als je een achtbaanliefhebber bent kun je écht je hart ophalen. Sem en Trisha zijn in de Silver Star geweest, met een hoogte van 73 meter, 130 kilometer per uur, en 4G krachten!! Ze genieten samen al járen van álle achtbanen in de pretparken die we elke vakantie bezoeken. Andere achtbanen waar ze samen van hebben genoten waren: Blue fire megacoaster, Wodan timbur coaster, de Poseidon, Schweizer Bobbahn, Arthur en natuurlijk de wildwaterbaan. Wij genieten mee, in dit prachtig verzorgde pretpark, we hebben er extra lang van mogen genieten, om negen uur waren we binnen en om zeven uur ’s avonds liepen we naar de uitgang. Een mega geslaagde dag 🙂

21 augustus 2022

Allerheiligen Wasserfälle

Filed under: happy family,in de natuur,vakantie,wandeling — Familie Stammen @ 20:15

Eén van de grootste watervallen in het Schwarzwald is die bij het stadje Oppenau, de ‘Allerheiligen Wasserfälle’. We hebben ze een paar jaar geleden voor het eerst mogen bewonderen, vandaag mogen we er wederom van genieten. Het water stort neer in verschillende fases, over een lengte van zo’n 100 meter. We houden allemaal van watervallen en het prachtige Schwarzwald waar je dan doorheen wandelt, het is weer sprookjesachtig mooi 🙂

20 augustus 2022

Burchtruïne Hohengeroldseck

Filed under: happy family,in de natuur,platteland,vakantie,wandeling — Familie Stammen @ 19:30

Vanmiddag bezochten we de Burcht ruïne Hohengeroldseck, indrukwekkend gelegen, hoog bovenop een berg nabij Seelbach. De burcht werd halverwege de 13de eeuw gebouwd door de heren van Geroldseck, in die tijd één van de machtigste families in de regio. In de eeuwen daarna werd de burcht ook bewoond door verschillende leden van de familie (Hohen)Geroldseck. In 1689 werd het kasteel door de troepen van de Franse koning Louis XIV verwoest en ontstond de ruïne die het nu is. Binnen een grillig gevormde buitenmuur bevindt zich een binnenmuur en daarbinnen vind je de overblijfselen van het Paleis, bestaande uit een ‘Oud Huis’ en een ‘Nieuw Huis’ met daartussen een binnenplaats. Van het Oude Huis staan de muren nog en boven de deur is een paneel met daarop het wapen van de heren van Geroldseck zichtbaar. Van het Nieuwe Huis is niet veel meer over. We beklimmen de muur van het Oude Huis via een wenteltrap zodat we van bovenaf in het vier verdiepingen hoge verblijf kunnen kijken en we door de vele gotische ramen de omliggende heuvels kunnen zien. Bij helder weer, zoals vandaag, zie je in der verte de Franse Vogezen, met de markante Mont Climont. Voor iedereen die van burchten en ruïnes houdt is dit een échte aanrader!

19 augustus 2022

Uitstapje naar het stadje Ettenheim

Filed under: happy family,platteland,vakantie,wandeling — Familie Stammen @ 21:30

Elke vakantie nemen we ook een dagje de tijd om een stadje te bezoeken. De keus viel dit keer op Ettenheim, een half uurtje rijden vanuit ons vakantie-huisje. Op onze heenreis passeerden we dit plaatsje en het zag er uitnodigend uit door de prachtige vakwerkhuisjes. Bij een bakkertje genieten we samen van een heerlijke lunch en we neuzen samen in een paar winkeltjes rond. Onze teckel Floris die inmiddels 13 jaar is, kan gezellig deze uurtjes in z’n hondenbuggy meegenieten. Hij is de afgelopen maanden echt ons opaatje geworden. Vroeger kon hij hele dagen wandelen, hij is ook altijd elke vakantie met ons mee geweest en ook nu op zijn hoge leeftijd zorgen we ervoor dat hij nog alles mee kan beleven, hij geniet altijd ontzettend van de vakanties omdat hij weet dat dan niemand naar school/ naar het werk hoeft en we drie weken alle 5 steeds samen zijn 🙂

17 augustus 2022

Aankomst in het Zwarte Woud

Filed under: happy family,in de natuur,platteland,vakantie — Familie Stammen @ 20:30

Vandaag zijn we vanuit de Eifel naar ons vakantieverblijf in het Schwarzwald gereden. Het landschap blijft ons onderweg fascineren. Als we Baden-Württemberg inrijden voelt het als thuiskomen. Het heuvellandschap, de bossen, de Bauernhöfen… het is sprookjesachtig mooi! We hebben een klein houten huisje geboekt op het erf van een boerderij, in het dorpje Schuttertal. We rijden het dorpje in en de navigatie leidt ons een smal weggetje in en we stijgen een aantal kilometers fiks omhoog naar onze bestemming; de Neuhäuserhof. Wat een prachtige weg door het dichte bos. Een prettig verblijf met rondom weilanden en de immense bossen. Al meteen de eerste middag mogen we beleven dat er grote roofvogels bij de boerderij rondcirkelen, mooier kan de aankomst niet starten 🙂

16 augustus 2022

Tierpark Rheinböllen

Vandaag heb ik samen met Trisha genoten in het Tierpark Rheinböllen. Het is echt een ‘Park’ te noemen, dit dierenrijk. Je bewandelt een natuurrijk gebied met een grote variëteit aan dieren: stokstaartjes, bizons, poolwolven, wasbeertjes, damherten, teveel om op te noemen… Wat het bezoek een extra dimensie gaf is dat Trisha en ik reeën konden voeren. Ze komen naar je toe en eten speciale brokjes uit je hand, je kunt ze zelfs tussendoor aaien! Voor deze twee dierenliefhebsters een mega belevenis! Ook zijn er een aantal vijvertjes en bij een daarvan heeft Trisha genoten van het voeren van ganzen en eenden. Een geweldig uitje!

14 augustus 2022

Eekhoorntje in de tuin

Filed under: in de natuur,platteland,vakantie — Familie Stammen @ 17:00

In de tuin van ons vakantiehuisje is een heel schattig eekhoorntje dat we regelmatig kunnen bewonderen tijdens zijn capriolen in en rondom de bomen 🙂

13 augustus 2022

Geierlay hangbrug

Filed under: happy family,in de natuur,platteland,vakantie,wandeling — Familie Stammen @ 22:30

Vandaag zijn we naar de op 1 na langste hangbrug in Duitsland gewandeld: ‘Die Geierlay Hängeseilbrücke’. Deze is in 2015 aangelegd; 100 meter hoog en 360 meter lang! De brug verbindt boven het Mörsdorfer Bachtal, de gemeenten Sosberg en Mörsdorf. De klim ernaar toe is voor geoefende wandelaars als wij gemakkelijk te doen, maar is best pittig. Eenmaal op de brug heb je een fantastisch uitzicht over een adembenemend landschap. Een zeer mooie belevenis 🙂

11 augustus 2022

wandeling door Bacharach

Filed under: happy family,platteland,vakantie,wandeling — Familie Stammen @ 21:00

Bacharach staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. De naam van dit stadje verwijst naar Bacchus, de god van de wijn in de Griekse cultuur. Dit gebied is al zo lang als het bestaat bekend om zijn wijn. Interessant is dat Bacharach, hoewel er een vermelding is van zijn pre-Romeinse bestaan als Keltische nederzetting, voor het eerst werd vermeld in een document uit het begin van de 11e eeuw. De rit er naar toe is zo mooi, een heel gevarieerd landschap met heuvels, vele korenvelden en windmolens. Je kunt steeds kilometers ver afwisselende landschappen bewonderen. Bacharach is zeer zeker een bezoek waard. Het dorpje heeft een kern met prachtige vakwerkhuisjes. Bijzonder hier is dat je je echt in de oudheid waant. Als je je in het stadje begeeft, lijkt het of je door een prentenboek wandelt, met alleen maar huisjes in die fraaie bouwstijl. We genieten met z’n allen zeer van dit oude stadtje.

9 augustus 2022

Hunsrück wanderweg Hubertus viaduct

Filed under: happy family,in de natuur,vakantie,wandeling — Familie Stammen @ 20:30

Rijnland-Palts, de provincie waar we zijn, kent tal van wandelroutes, zogenoemde ‘Traumschleifen’ (wandellussen). Vandaag genoten we met z’n allen van de Hunsrück Wanderweg met het Hubertus viaduct. We lopen over een fraai bospad met een stroompje er langs. Floris geniet er met volle teugen van. Samen met Trisha speelt hij in en met het water; dit is op en top vakantie. De wandeling brengt ons eerst naar een plek onder het Hubertus viaduct. Een immens bouwwerk. Sem en ik (Marjolein) wandelen nog een stukje verder, naar de Liesenfeldhütte vanwaar je een blik over het viaduct krijgt. Wat een uitzicht heb je hier! Het Hubertusviaduct leidt in een bocht over de Hubertusschlucht. Het bouwwerk heeft zes openingen over een lengte van 150 meter en een hoogte van 50 meter. Ten tijde van de bouw was het een van de hoogste stenen boogbruggen in Duitsland. De brug is gebouwd van rode zandsteenblokken met reliëf uit de Neckar-regio. De onderzijden van de bogen zijn bekleed met baksteen. Tussen het wandelen door genieten we samen van de heerlijke broodjes van het bakkertje 🙂